A l'IES LLUCMAJOR participem de manera activa a l' Erasmus+, un programa que permet donar l'oportunitat als nostres alumnes de formació professional de fer les seves pràctiques al qualsevol país de la Unió Europea, intercanviar experiències amb altres centres europeus o inclús fer cursos de perfeccionament als nostres professors, el que tot plegat ajuda a internacionalitzar la nostra institució aportant-hi un gran valor afegit.

Els alumnes que estudien FP per a obtenir el seu títol tenen l'obligació de fer un període formatiu de 400 hores a algun centre de treball del nostre entorn, en canvi gràcies al programa Erasmus+ poden ampliar la seva experiència a qualsevol empresa de la Unió Europea.

Com vos podeu imaginar és una gran experiència personal i professional, ara bé no tots els alumnes hi estan interessats, anar a viure una temporada a un país estranger sempre és un esforç molt gros, tant econòmic com personal. Econòmic, perquè la beca Erasmus no cobreix totes les despeses, sobretot pels alumnes del cicle superior, que tot i fer un període més gran pràctiques l'import de la beca és més petit. L'esforç personal ja el vos podeu imaginar, cal tenir una actitud molt activa per estar disposat a fer feina lluny de casa, adaptar-se a un nou entorn i en una llengua que no és la pròpia.

Aquest any tres alumnes del cicle de grau mitjà han fet les pràctiques al Regne Unit, a Manchester. La diferència respecte als anys anteriors ha estat el Brèxit, tot i que el programa Erasmus estarà vigent fins al 2020, i molt probablement es signi un nou acord amb Gran Bretanya per a després del 2020, els sentiments ja no són els mateixos, el seu interès cap a tot el que ve la Unió Europea es menor, pel que aquest any ens ha costat molt més esforç trobar empreses britàniques que volguessin tenir alumnes espanyols. Per desgràcia aquesta no ha estat l'única sorpresa, durant l'estada a Manchester hi va haver l'atac terrorista al Manchester Arena, el que va fer passar moments de preocupació als amics, família i professors fins que tinguérem la confirmació de que cap dels nostres alumnes havia anat al concert d'Ariana Grande aquella fatídica nit.

A part del les pràctiques pels alumnes, els professors també podem participar al programa Eramsus+, tant impartint cursos com rebent formació a altres institucions Europees. Aquest any a principis d'abril jo vaig anar a Edimburg, Escòcia a fer un curs per a professors de formació professional que imparteixen les seves classes en anglès. Aquests tipus de cursos a més a més de contribuir a millorar el nivell d'anglès permet conèixer noves tècniques d'ensenyament, compartir experiències educatives amb altres col·legues de la Unió Europea i conèixer els sistemes educatius dels altres països de la Unió.

La nostra companya Maria Coloma Barceló durant les vacances de Pasqua ha estat per Alemanya, concretament a Hamburg, fent una altra modalitat d'Erasmus que es diu aprenentatge per observació, on s'intercanvien experiències amb altres centres, concretament amb el Berufliche Schule Am Lämmermarkt, un centre associat a l'Instituto Cervantes, això no tan sols ens ha permès conèixer el seu sistema educatiu, també donar-los a conèixer el nostre centre i les possibilitats que tenen els seus alumnes de fer pràctiques a les empreses de Mallorca.

Tomeu Gomila

Coordinador d'Erasmus+ de l'IES LlucmajorConfluence Scotland course 1Erasmus alumnesHamburg 3